'Zijn afstandsmarkeringen die je gemakkelijk kunt weghalen automatisch losse obstakels?'

dinsdag, 11 november 2025 (14:10) - Golf.nl

In dit artikel:

Roland vroeg of een bal die op de afslagplaats wordt geraakt terwijl hij onder de bal doorslaat en de bal op dezelfde plek blijft liggen, nog wel in het spel is en of dat als een slag telt. Antwoord: zodra je een stroke hebt uitgevoerd, is dat een slag en is de bal in het spel.

Gerard had een bal die via een boom op een stapel tijdelijk op de oever gedeponeerd riet en waterplanten bleef liggen. Mag je zonder straf de bal naast die tijdelijke hoop droppen? Volgens de regels valt opgehoopt maaisel en ander materiaal dat later wordt verwijderd onder "grond in bewerking" (GUR) en mag je dat ontwijken volgens Regel 16.1, tenzij de bal in een hindernis ligt. Dergelijke opgestapelde natuurlijke materialen zijn bovendien losse natuurlijke voorwerpen die je overal zonder straf mag wegnemen (Regel 15.1). Let wel op dat je de bal niet verplaatst bij het weghalen.

Rien bleek in een greensome dat zijn partner tijdens een oefenswing per ongeluk de bal deed rollen (ongeveer een meter). De bal moet worden teruggeplaatst met één strafslag, en de speler die de bal onbedoeld raakte blijft degene die de volgende slag moet spelen: straf voor de partij verandert de speelvolgorde niet (Regel 22.3).

Roel vroeg of afstandspaaltjes automatisch losse obstakels zijn als de club geen Plaatselijke Regel heeft en paaltjes makkelijk te verwijderen zijn. Uitleg: paaltjes die hindernissen of GUR markeren horen gekleurd te zijn (rood/geel/blauw). Alle palen — ook afstandspaaltjes — zijn losse obstakels als ze met weinig moeite te verwijderen zijn, tenzij de Plaatselijke Regels ze als vaste obstakels aanwijzen.

De antwoorden werden gegeven door Walter Haandrikman en Trudy Jonkman van de Regel- en Handicapcommissie van de NGF.