'Topgolfers zie je vaak met hun putter stampen op de puttinglijn, maar mag dit wel?'
In dit artikel:
Freek, Henk, Elbert, Ad en Dick stelden praktische vragen over de golfregels; de antwoorden kwamen van Walter Haandrikman en Trudy Jonkman (Regel- en Handicapcommissie NGF).
- Freek: zijn approach bleef vlak bij de hole liggen en tot stilstand; terwijl hij een pitchmark repareerde rolde zijn bal onopgemerkt in de hole nadat zijn flightgenoot Mark vanaf de green had geslagen. Omdat Marks bal Freeks bal niet raakte en Freek zelf de bal niet bewust bewoog, moet worden aangenomen dat natuurkrachten de bal verplaatsten. Volgens Regel 9.3 speel je de bal vanaf de nieuwe plaats; als die door natuurkrachten in de hole is gerold, telt de vorige slag als uitgeholed (dus birdie). Als de bal over de rand hing, kan Regel 13.3 relevant zijn — daarover ontbrak in de vraag informatie.
- Henk: hij raakte per ongeluk een bal in de bunker aan. Een bal is alleen “bewogen” als die zijn oorspronkelijke plek verlaat en ergens anders tot stilstand komt (horizontaal of verticaal). Als je de bal hebt verplaatst of opzettelijk hebt aangeraakt, geldt Regel 9.4 en moet je de bal terugplaatsen met één strafslag. Een per ongeluk aanraken zonder verplaatsing levert geen straf op.
- Elbert: over droppen in een dropzone die (gedeeltelijk) op de green of fairway ligt. Als de toepasselijke regel een specifieke dropzone aanwijst (bijvoorbeeld bij ontwijken van een hindernis — Regel 17.1 — of bij een onspeelbare bal — Regel 19.2), mag je ook droppen op het deel dat op de green ligt. De bal mag nooit dichter bij de hole komen en moet binnen de dropzone tot stilstand komen op het eerst geraakte deel van de baan; fairway en rough behoren beide tot het algemene gebied.
- Ad: per ongeluk van de verkeerde tee gespeeld (wit in plaats van geel). In matchplay is er geen automatische straf, maar de tegenstander kan de slag laten vervallen; in strokeplay krijg je twee strafslagen en moet je de fout herstellen door opnieuw van binnen de afslagplaats te spelen, anders diskwalificatie (Regel 6.1b).
- Dick: stampen met de putter op de puttinglijn om de green te herstellen. Reparaties aan de green zijn toegestaan zonder straf zolang het redelijk is en beperkt blijft tot herstellen van schade (Regel 13.1c). Licht tikken of stampen valt doorgaans binnen wat is toegestaan.
Kortom: de antwoorden benadrukken wanneer natuurkrachten, per ongeluk verplaatsen, juiste dropzones, correcte afslagplaats en toegestane green-reparaties volgens de regels leiden tot straf of geen straf.