'Als de green nat is van de damp 's morgens, mag je dan je baan naar de vlag droogmaken?'

dinsdag, 14 oktober 2025 (10:10) - Golf.nl

In dit artikel:

Jan-Mark: als jouw bal stil ligt en daarna onspelbaar of onzichtbaar wordt doordat iemand anders (of een dier) de ligging verslechtert — bijvoorbeeld doordat een plag op je bal valt — mag je volgens Regel 8.1d de oorspronkelijke situatie zo veel mogelijk herstellen. Je mag de plag dus verwijderen en de bal spelen zoals hij dan ligt.

Rudi: losse natuurlijke voorwerpen (takjes, bladeren e.d.) mag je overal wegnemen volgens Regel 15.1. Dat mag met de hand, met een club of met een klein borsteltje uit je tas. Wel geldt dat je alleen redelijk handelen mag; als je verder gaat en daardoor de omstandigheden van je slag verbetert, krijg je daarvoor de algemene straf.

Noud: als een bal die van buiten de green is geslagen per ongeluk door iemand anders van richting verandert en in de hole rolt, geldt dat de bal is uitgeholed en telt die slag (Regel 11.1b(1)). Lag de bal echter al op de green toen die door een ander werd geraakt, dan vervalt de slag en moet de bal opnieuw vanaf de oorspronkelijke plaats worden gespeeld (Regel 11.1b(2)).

Riet: dauw, rijp en water vallen niet onder ‘losse natuurlijke voorwerpen’ en mogen dus niet worden verwijderd. Regel 8.1a(5) verbiedt uitdrukkelijk het wegnemen van zulke vochtigheid om de ligging of speellijn te verbeteren; overtreding levert de algemene straf op. Dit maakt niet uit of je bal op de green ligt of niet.

De beantwoording kwam van Walter Haandrikman (voorzitter Regel- en Handicapcommissie NGF) en Trudy Jonkman (Regel- en Handicapcommissie NGF). Extra toelichting: de “algemene straf” betekent in strokeplay meestal twee strafslagen en in matchplay verlies van de hole — let dus goed op bij handelen dat de wedstrijdregels niet onbedoeld worden geschonden.